7 rzeczy, które warto przygotować przed realizacją strony - Edyta Subik

7 rzeczy, które warto przygotować przed realizacją strony

Proces tworzenia strony jest bardziej skomplikowany niż mogłoby się wydawać. 😉 Dlatego dobrze, jeśli już przed rozpoczęciem prac nad stroną przygotujesz kilka rzeczy, które pomogą łatwo i sprawnie przez cały ten proces przejść, tak, aby obie strony były zadowolone ze współpracy. 🙂

Co przygotować przed zleceniem wykonania strony

Ważne pytania – cel, grupa docelowa, tematyka

No właśnie, jaki właściwie jest cel Twojej strony? Czy ma ona być po prostu wizytówką, czy chcesz przyciągać nowych klientów, a może pokazać się jako specjalista_ka w branży?

Od tego, jaki jest cel Twojej strony, może zależeć jak ona będzie wyglądać oraz jakie opcje będzie miała. To ważne, aby ustalić cel już na początku, aby odpowiednio przygotować stronę. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości rozszerzyć ten cel i zmodyfkować stronę, ale i na to trzeba być w jakimś stopniu przygotowanym. 😉

Dobrze w tym miejscu ustalić też swoją personę/ grupę docelową. Od tego do kogo kierujemy swoją stronę zależy jej wygląd, treści i wiele innych rzeczy.

Przygotuj też odpowiedź na pytanie o tematykę Twojej nowej strony – opisz czym się zajmujesz i co chcesz przedstawić na swojej stronie.

Inspiracje

Zbierz inspiracje do stworzenia Twojej strony – adresy innych stron, które Ci się podobają, pojedyncze elementy strony, funkcje, które znalazł_ś u inncyh i chciał_byś mieć też u siebie. Możesz stworzyć też moodboard, czyli tablicę insiracji (kolory i zdjęcia pasujące do marki).

moodboard

Zawartość strony

Określ mniej więcej ile treści będzie na Twojej stronie – czy wystarczy wystarczy Ci strona wizytówka typu one-page czy będziesz potrzebować więcej podstron (zakładek). Czy będziesz chciał_a dodać blog, sklep, portfolio. Możesz rozpisać sobie schemat strony.

Strony firmowe mają przeważnie kilka podstawowych podstron. Oprócz strony głównej są to: strona o mnie/ o firmie, strona z ofertą oraz kontakt.

Identyfikacja wizualna

Jeśli chcesz, aby Twoja firma miała spójną identyfikację wizualną, dobrze zgłosić się do profesjonalnej graficzki. Ona wybierze kolorystykę odpowiednią dla marki i stworzy logo. Jeśli jest taka potrzeba może stworzyć też odpowiednie grafiki na stronę, grafiki do social mediów czy rzeczy do druku, np. wizytówki.

Oczywiście nie jest to punkt obowiązkowy – wiele firm czy marek osobistych radzi sobie bez logo. Wtedy podczas tworzenia strony ustalamy razem kolorystykę i wybieramy font, którym zostanie napisana nazwa Twojej firmy.

Jeśli masz przygotowaną profesjonalną identyfikację wizualną, zbierz wszystkie pliki przed tworzeniem strony. Jeśli jej nie posiadasz, możesz zrobić moodboard (tablicę insiracji – kolory i zdjęcia pasujące do marki) lub przemyśleć jakie mniej więcej kolory chciał_byś użyć na stronie.

Treści na stronę

Tak, to też dobrze mieć gotowe jeszcze przed rozpoczęciem prac – wtedy pójdą one szybko i sprawnie. 🙂

Teksty na stronę możesz przygotować sam_a lub skorzystać z pomocy copywriterki.

Jeśli jesteś twarzą swojej marki warto zastanowić się nad sesją zdjęciową.

Jeśli przygotowujesz portfolio zbierz wszystkie zdjęcia i opisy, które będę do niego potrzebne.

Dokumenty prawne

Strony muszą spełniać różne wymagania prawne w zależności od tego, co się na nich znajduje. Przeważnie na prostych stronach jest to infromacja o cookies oraz polityka prywatności. Przy sklepach będzie to też regulamin.

Sprawdź lub zapytaj twórcę strony jakie dokumenty będziesz potrzebować i zapytaj też czy nie ma ich w pakiecie strony. Jeśli nie, przygotuj je sam_a lub skorzystaj z pomocy prawnika.

Domena i hosting

Nad domeną, czyli nazwą Twojej strony wpisywaną w wyszukiwarce, warto zastanowić się wcześniej. Sprawdź też od razu, czy domena jest dostępna. Dostępność domen możesz sprawdzić w Krajowym Rejestrze Domen.

Możesz też od razu rozejrzeć się za hostingiem.

We wpisie o wyborze domeny i hostingu znajdziesz więcej infromacji na ten temat.

Twórca strony powinien pomóc Ci w ich wyborze, a nawet założyć dla Ciebie konto (pamiętaj, aby było ono na Twoje dane!). Jednak warto już wcześniej wiedzieć jaką domenę chcesz kupić i ewentualnie z jakiego hostingu skorzystać lub nie (ja mam kilka na mojej czarnej liście ;)).

Dzięki zebraniu powyższych informacji twórca strony będzie mógł szybciej określić zakres prac, szybciej zacząć i sprawniej pracować nad stroną. 🙂

Sprawdź też wpis o to jakie pytania warto zadać twórcy strony przed rozpoczęciem współpracy.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂




    Wybierz pakiet:

    Odpowiedz na pytanie:

    Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
    Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

    Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
    w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂




      Wybierz pakiet:

      Odpowiedz na pytanie:

      Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
      Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

      Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
      w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂




        Odpowiedz na pytanie:

        Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
        Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

        Możesz też skorzystać z formularza szybkiej wyceny,
        aby dowiedzieć się ile będzie kosztować Twoja strona.

        Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
        w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂



          Odpowiedz na pytanie: