Słowniczek pojęć - Edyta Subik

Domena

💡 Domena to element adresu internetowego, który kieruje na daną stronę internetową, np. twojadomena.pl
💡 Domena przypisana jest do serwera, na którym znajdują się pliki strony. Wpisując adres strony w przeglądarce, łączy się ona z przypisanym do jej serwerem i wyświetla stronę (w dużym skrócie :))
💡 Domeny mogą mieć różne rozszerzenia - .pl .com .eu itp. W Polsce najczęściej jest to .pl.
Jeśli działasz lokalnie możesz też użyć domeny regionalnej np. .slask.pl czy .waw.pl
Istnieją również specjalne rozszerzenia przypisane do konkretnego rodzaju strony np. .edu – edukacyjne czy .gov – rządowe.

Dowiedz się więcej o domenach w tym wpisie.

CTA (Call to action)

CTA (Call to action), czyli wezwanie do działania 😎
Najczęściej jest to przycisk, który zachęca użytkownika strony do dalszej akcji, np. przycisk "Skontaktuj się ze mną" kierujący do strony z kontaktem.
CTA powinny znajdować się na każdej stronie, tak aby skierować użytkownika w odpowiednie miejsce po przeczytaniu informacji na danej stronie 😉

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to odnośniki na Twojej stronie, które prowadzą do innych podstron na Twojej stronie.
✅ Linki wewnętrzne znajdują się np. w menu Twojej strony - prowadzą one np. do strony z ofertą czy kontaktem.
❗️Ważne - Nie zapominaj o umieszczaniu linków wewnętrznych również w treści swojej strony, mogą to być:
✅ przyciski prowadzące np. do kontaktu,
✅ linki wplecione w tekst prowadzące np. do strony o Tobie
✅ linki wplecione w tekst na blogu, które prowadzą do innego powiązanego wpisu.

❓Po co te linki wewnętrzne?
✅ Po pierwsze dla użytkownika - gdy ktoś przegląda Twoją stronę to dzięki tym linkom naturalnie przechodzi z jednej podstrony na drugą. Wskazujesz mu "drogę", dzięki której może podjąć dalsze akcje (czy to przeczytać inny tekst na Twoim blogu czy przejść do kontaktu i napisać do Ciebie). Dzięki nim zostaje też dłużej na Twojej stronie. 🙂
✅ Po drugie dla SEO - dzięki linkom wewnętrznym ułatwiasz robotom zaindeksowanie wszystkich podstron na Twojej stronie. Wpływa ono pozytywnie na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce 😊

Mapa witryny (sitemap)

Mapa witryny (sitemap) to plik, który zawiera wszystkie adresy URL z danej strony internetowej 😎
💡 Tworzy się ją dla robotów wyszukiwarek (botów), które skanują stronę i indeksują ją w wyszukiwarce.
💡 Dzięki mapie witryny roboty wiedzą jaka jest hierarchia stron, jak często powinny daną stronę aktualizować oraz przede wszystkim, które strony właściwie powinny być zaindeksowane 😊

Mockup

💡 Mockup, czyli makieta lub prototyp, pokazuje jak będzie wyglądał gotowy projekt.
💡 Najprościej wytłumaczyć to na przykładzie: tworząc projekt logo możemy umieścić go na wizytówce, dzięki czemu klientowi od razu łatwiej będzie sobie wyobrazić jak logo będzie wyglądać "w akcji" 😊
Dzięki mockupom możesz pokazać jak będzie wyglądać Twoja strona na telefonie, Twoje logo na kubku, czy Twoja grafika na koszulce.
Mocukpy często tworzone są w programach graficznych, ale znajdziesz ich też całkiem sporo w internecie. Wystarczy wybrać jeden z wcześniej przygotowanych mockapów, załadować swoją grafikę, a ona pojawi się w wycznaczonym miejscu 😊

Page builder

Page builder to specjalne narzędzie ułatwiające budowanie strony 😁
💡Buildery posiadają wizualny edytor strony, w którym od razu widzimy jak będzie wyglądać gotowa strona. Wystarczy z biblioteki wybierać odpowiedni blok (np. blok tekstu, obrazek, przycisk), przeciągnąć go myszką w odpowiednie miejsce i uzupełnić treścią.
💡W WordPressie jednymi z najpopularniejszych builderów są Elementor, WPBakery, Visual Composer czy Divi.

Tekst alternatywny

Tekst alternatywny (alt) jest używany do opisu tego, co znajduje się na zdjęciu.
✨ Jest on wyświetlany wtedy, gdy zdjęcie nie załaduje się na stronie.
✨ Taki tekst jest również czytany przez czytniki, które używają osoby niedowidzące lub niewidome.
🧐 Pamiętaj aby uzupełniać tekst alternatywny w zdjęciach na swojej stronie. Opisz co znajduje się na obrazku, czego dane zdjęcie dotyczy - możesz tam wpleść słowa kluczowe, które pomogą w pozycjonowaniu Twojej strony 💡

Zdjęcia stockowe

Zdjęcia stockowe lub inaczej zdjęcia z banku zdjęć, to przygotowane wcześniej obrazy, które możesz użyć na swojej stronie lub wykorzystać na grafice 🧐
👉 Banki zdjęć mogą być darmowe jak i płatne. Jest ich teraz całkiem sporo, więc dość łatwo znaleźć odpowiednie zdjęcie np. do wpisu blogowego.
❗ Przed pobraniem zdjęcia i użycia go na swojej stronie, sprawdź jego licencję - niektóre zdjęcia możesz używac bez ograniczeń, inne po opisaniu autora, a jeszcze inne po wykupieniu odpowiedniej licencji

Masz pytania?

Dotyczące Twojej nowej strony, zmian na Twojej aktualnej stronie, obsługi strony www, WordPressa czy samego projektowania stron internetowych?

Pytaj śmiało, chętnie pomogę!

Zajrzyj też do działu FAQ, gdzie odpowiadam na najczęściej zadawane pytania.

Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂




    Wybierz pakiet:

    Odpowiedz na pytanie:

    Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
    Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

    Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
    w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂




      Wybierz pakiet:

      Odpowiedz na pytanie:

      Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
      Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

      Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
      w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂




        Odpowiedz na pytanie:

        Skontaktuj się ze mną korzystając z poniższego formularza.
        Odpowiem najszybciej jak potrafię. 🙂

        Możesz też skorzystać z formularza szybkiej wyceny,
        aby dowiedzieć się ile będzie kosztować Twoja strona.

        Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, wpisz proszę swój numer
        w poniższym formularzu kontaktowym – oddzwonię. 🙂



          Odpowiedz na pytanie: