Współpracując ze specjalistami, którzy będą zajmować się Twoją stroną – czy to programistką, wirtualną asystentką czy specjalistą od SEO – będziesz musiał_a przekazać mu dostęp do swojego WordPressa. Możesz podesłać dane do swojego konta, ale nie jest to najbazpieczniejsza opcja. Najlepiej zrobić to przez dodanie nowego użytkownika.
Jak dodać nowego użytkownika do WordPressa?
Aby dodać nowego użytkownika zaloguj się do swojego kokpitu i z menu po lewej wybierz „Użytkownicy”, a następnie „Utwórz użytkownika”.
Uzpuełnij pole „Nazwa użytkownika” oraz „E-mail” podając adres email kogoś, komu chcesz przyznać dostęp.
Zaznacz opcję „Wyślij nowemu użytkownikowi e-maila o jego koncie.” – dzięki niej, na adres email, który wpisał_ś wyżej, przyjdzie informacja o nowym koncie, a użytkownik będzie mógł ustawić swoje hasło.
Jeszcze tylko ustalenie roli użytkownika…
Role i uprawnienia WordPressa
Ważny jest odpowiedni wybór roli użytkownika, przede wszystkim dla bezpieczeństwa Twojej strony. Jeśli ktoś, kto ma jedynie dodawać wpisy, otrzyma rolę Administratora, może coś przez przypadek namieszać. Dlatego lepiej jest ograniczyć uprawnienia, do tego, czym faktycznie dany użytkownik będzie się zajmował.
Administrator – osoba, która ma dostęp do wszystkich funkcji w ramach danej strony.
Redaktor – osoba, która może dodawać nowe posty oraz edytować już istniejące, nawet jeśli należą do innych użytkowników.
Autor – osoba, która może dodawać nowe i edytować swoje własne posty.
Współtwórca – osoba, która może pisać i edytować swoje posty, ale nie może ich opublikować (musi to zrobić ktoś, z wyższymi uprawnieniami).
Subskrybent – osoba, która może jedynie edytować własny profil.
To są główne role WordPressa, ale jeśli masz zainstalowane dodatkowe wtyczki, możliwe, że masz tych ról więcej. Może to być np.:
SEO Manager (rola dodana przez wtyczkę YoastSEO) – osoba, która może edytować ustawienia wtyczki do SEO oraz wprowadzać metadane.
SEO Editor (rola dodana przez wtyczkę YoastSEO) – osoba, która może edytować opisy SEO w postach i stronach. Nie ma dostępu do ustawień samej wtyczki.
Translator (rola dodana przez wtyczkę do tłumaczeń) – osoba, która może dodawać i edytować tłumaczenia.
Bezpieczeństwo w WordPressie
Dzięki stworzeniu nowych użytkowników dla każdej osoby, która ma zająć się czymś na Twojej stronie, i przyznaniu jej odpowiednich uprawnień, będziesz miał_a kontrolę nad tym co kto robi. Jeśli dany użytkownik nie będzie już potrzebny możesz go łatwo usunąć wchodząc w menu „Użytkownicy”.
Przy dodawaniu nowego użytkownika, przypomnij mu, aby ustawił mocne hasło do swojego konta. 🙂
Tutaj znajdziesz więcej infromacji o bezpieczeństwie w WordPressie.
Przekazanie danych dostępowych
Jeśli musisz przekazać dane dostępowe np. do serwera ftp, nie rób tego przez zwykłą wiadomość email. Jeśli tak robisz, to najlepiej zmień po tym od razu hasło.
Najlepszą opcją jest udostępnienie uprawnień do konta hostingowego – sprawdź czy na Twoim hostingu istnieje taka możliwość. Wtedy dodajesz nową osobę przez panel na swoim hostingu, a ta osoba ma dostęp do Twoich usług.
Jeśli jednak musisz przesłać jakieś dane, zrobisz to bezpiecznie np. z narzędziem secret.lh.pl. Tutaj znajdziesz do niego dokładną instrukcję.
Pamiętaj – dbaj o bezpieczeństwo swojej strony 🙂