Kopia zapasowa z wtyczką BackWPup

Kopia zapasowa (backup) strony służy do odzyskania danych, kiedy coś na naszej stronie się zepsuje. 🙂 Może się tak wydarzyć podczas wprowadzania zmian na stronie czy podczas aktualizacji systemu lub wtyczek.

Niektórzy hostingodawcy tworzą automatyczne kopie bezpieczeństwa na swoich serwerach. Jednak podczas większych awarii mogą one przepaść razem z Twoją stroną.

Warto więc zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami robiąc własne, regularne kopie bezpieczeństwa.

Jak zrobić kopię zapasową strony z wtyczką BackWPUp?

Jedną z wtyczek, dzięki której możemy wykonać kopie zapasowe strony jest wtyczka BackWPup – WordPress Backup Plugin.

Po zainstalowaniu wtyczki z menu głównego wybierz BackWPUp > Add new job, aby dodać nowe polecenie wykonania kopii zapasowej.

W pierwszej zakładce – General uzupełniamy pola:

  • Job Name (można zostawić domyślne),
  • Job Tasks – zaznaczamy wszystkie pola,
  • Archive Format – wybieramy zip,
  • Job Destination – miejsce w którym ma zostać zapisana kopia zapasowa strony.

Kopie zapasową możesz zapisywać na swoim serwerze ftp (Backup to FTP) – jednak w razie problemów z serwerem, możesz stracić zarówno stronę jak i zapisaną tam kopię zapasową. Dlatego najlepszym wyborem miejsca zapisania backupu będzie zapisanie jej w chmurze. Tutaj mamy do wyboru np. Dropbox (Backup to Dropbox). Bezpłatne konto Dropbox zawiera 2 GB miejsca, co spokojnie powinno wystarczyć.

Po dokonaniu zmian kliknij na samym dole przycisk Save changes, aby zapisać zmiany.

Następnie przejdź do zakładki Schedule.

W polu Start job możesz wybrać sposób wykonywania kopi zapasowej. Manually only – kopia wykonywana ręcznie poprzez kliknięcie w przycisk. Lepszą opcją jest kopia wykonywana automatycznie, czyli opcja with WordPress cron.

Po wybraniu opcji pokazuje nam się pole Scheduler, w którym możemy podać częstotliwość wykonywania backupu (monthly – co miesiąc, weekly – co tydzień, daily – codziennie, hourly – co godzinę). Gdy Twoja strona nie jest często aktualizowana możesz wybrać opcję wykonywania kopii co miesiąc. Jeśli prowadzisz bloga wybierz opcję tygodniową lub codzienną.

Potwierdź zmiany klikając w przycisk Save changes.

Przejdź do ostatniej zakładki To: Dropbox (jeśli wybrałeś wykonanie backupu do Dropboxa). Teraz musisz dać dostęp wtyczce do Twojego Dropboxa. Kliknij na przycisk Get Dropbox App auth code, zaloguj się do swojego konta Dropbox, a następnie kliknij przycisk Zezwól pod informacją „BackWPupApp chce mieć dostęp do własnego folderu Aplikacje › BackWPup na Twoim koncie Dropbox.” Skopiuj podany kod i wklej go w pole App Access to Dropbox.

W polu Destination Folder możesz nazwać folder, w którym będzie zapisywany Twój backup. W polu File Deletion wybierz ile kopi zapasowych ma znajdować się w Twoim serwerze (podczas tworzenia nowego backupu, najstarszy będzie usuwany). Moim zdaniem minimalna ilość trzymanych backupów to 3.

Na koniec kliknij przycisk Save changes aby potwierdzić zmiany.

W menu głównym BackWPUp > Jobs możesz zobaczyć swoje zlecenie wykonania backupu oraz datę kiedy została wykonana ostatnia kopia.

Pamiętaj!

  • Twórz kopie bezpieczeństwa swojej strony!
  • Rób backupy automacztynie, aby o nich nie zapomnieć.
  • Przechowuj swoje kopie zapasowe w chmurze.
  • Trzymaj przynajmniej 3 ostatnie backupy swojej strony.

A Ty robisz już backupy? 🙂

Następny post Poprzedni post