Czy kiedykolwiek robił_ś porządki w swoim WordPressie? Wiosna to dobry moment na wielkie sprzątanie, więc czemu by nie zająć się też swoim WordPressem?
Po co mi porządek w WordPressie
Osobiście jestem z tych, która po prostu lubi mieć porządek 😉 Ale jest też kilka innych kwestii, które przemawiają za tym, aby w naszym systemie było wszystko uporządkowane.
- Mniejsza ilość kodu – po usunięciu wszsytkich zbędnych rzeczy, zmniejszamy ilość kodu na naszej stronie. Może to wpłynąć na szybkość jej ładowania, ale także na bezpieczeństwo.
- SEO – niepotrzebne strony mogą indeksować się w wyszukiwarce i przekierowywać użytkowników w miejsce, z którego i tak nic się nie dowiedzą. To może pogorszyć pozycję strony.
- Więcej miejsca – po usunięciu np. niepotrzebnych zdjęć czy grafik, możemy zaoszczędzić miejsce na serwerze.
Oprócz tych zalet, dobrze po prostu wiedzieć co się dzieję na naszej stronie od środka i nie szukać czegoś w czeluściach zbędnych elementów.
Wiosenne porządki w WordPressie
Jeszcze przed usuwaniem czegokolwiek, koniecznie zrób backup swojej strony! Jeśli usuniesz coś, co było potrzebne, lub przy jakiejś aktualizacji pojawi się błąd, będziesz mieć możliwość przywrócenia kopii strony.
Jak zrobić kopię zapasową? Tutaj instrukcja z wtyczką UpdraftPlus, a tutaj z wtyczką BackWPup.
Gotowe? No to zabieramy się za porządki!
Zrób wszystkie aktualizacje
Aktualizacje powinno się robić regularnie, ale różnie to bywa… 🙂 Warto to nadrobić i wykonać aktualizacje motywu, wtyczek i systemu WordPress.
Więcej o robieniu aktualizacji przeczytasz w tym wpisie.
Usuń niepotrzebne motywy
Przejdź do menu Wygląd > Motywy. Na liście powinny znajdować się max 2 motywy – jeden motyw główny oraz motyw potomny (child theme). Włączony powinien być motyw potomny. Jeśli nie masz go zainstalowanego (a warto!), to włączony powinien być motyw główny – reszta jest Ci niepotrzebna.

Motyw potomny ma nazwę motywu głównego + dopisek child theme. Te dwa motywy zostaw.
Pozostałe motywy mogły być zainstalowane podczas szukania tego jedynego lub są tą motywy domyślne WordPressa.
Usuń niepotrzebne motywy.
Porządek we wtyczkach
Przedź do menu Wtyczki > Zainstalowane wtyczki.
Jeśli któreś wtyczki są wyłączone, tzn. że na 99% ich nie używasz. Usuń je.
Pozostałe włączone wtyczki dobrze przejrzeć i zostawić jedynie te, których potrzebujesz. Sprawdź każdą wtyczkę po kolei – jeśli nie wiesz do czego służy, kliknij na link „Zobacz szczegóły” i przeczytaj opis wtyczki. Jeśli nie jesteś pewn_ czy korzystasz z tej wtyczki, wyłącz ją, otwórz stronę w nowym oknie i sprawdź czy wszystko działa prawidłowo.

Jeśli przypadkowo usuniesz jakąś wtyczkę – pamiętaj, że zawsze możesz przywrócić kopię zapasową. A jeśli pamiętasz jej nazwę, możesz ją na nową zainstalować (ustawienia wtyczki są zapisywane w bazie danych, więc jeśli ich nie usunięto to przywrócą się automatycznie).
Usuń nieportzebne wtyczki – dzięki temu zmniejszysz ilość kodu, zwiększysz bezpieczeństwo i możesz nawet poprawić szybkość ładowania strony.
Usuń niepotrzebne wpisy i strony
Jeśli wgrywał_ś motyw razem z demo (przykładowymi stronami) to warto je przejrzeć i usunąć. Wejdź w menu Strony > Wszystkie strony oraz później we Wpisy > Wszystkie wpisy i przejrzyj listę swoich stron i wpisów. Sprawdź czy dana strona zawiera ważne informacje, czy jest to tylko przykładowa lub testowa strona.
Usuń niepotrzebne strony i wpisy oraz opróżnij kosz.
Pamiętaj, że takie dziwne strony mogą indeksować się w wyszukiwarce i ktoś może na nie trafiać, a jak użytkownik nie znajdzie tam informacji których szuka, może wyjść ze strony i zwiększyć współczynnik odrzuceń.
Możesz pójść dalej i przejrzeć również inne moduły strony – niektóre motywy posiadają np. Portfolio lub osobne moduły do usług czy opinii – tam też mogą kryć się niepotrzebne przykładowe strony.
Zdjęcia i grafiki
Wejdź w menu Media > Biblioteka i sprawdź czy nie znajdują się tutaj jakieś testowe zdjęcia, zdjęcia z demo motywu czy inne niepotrzebne rzeczy. Usuń je.
Jeśli masz porządek w mediach zadbaj również o ich optymalizację – dzięki temu strona będzie się szybciej ładować. Tutaj znajdziesz instrukcję optymalizacji zdjęć.

Bonus
Dodatek na koniec, czyli czyszczenie bazy danych. Przed tym koniecznie zrób kopię zapasową!
Wystarczy wtyczka WP Sweep – wtyczka usuwa m.in. automatyczne kopie wpisów, usunięte komentarze, czy zduplikowane dane. Po jej instalacji wystarczy kliknąć przycisk „Sweep”, a on wyczyści wszystkie niepotrzebne rzeczy.

To co? Zabieramy się za porządki? 🙂