Google Search Console to narzędzie, które pozwala na szybsze zaindeksowanie Waszej strony w wyszukiwarce google. Dzięki niemu możecie dodać mapę strony, ale również sprawdzić błędy, które przeszkadzają w prawidłowej indeksacji. Google Search Console pokaże Wam też po jakich hasłach wyszukiwana jest Wasza strona.
Dzisiaj pokażę Wam krok po kroku jak możecie podpiąć Google Search Console do swojej strony internetowej.
Podpięcie Google Search Console do strony
Aby podpiąć narzędzie do strony przechodzimy na stronę Google Search Console (musicie być zalogowani na swoje konto google) i z lewego menu wybieramy „Dodaj usługę”.
Teraz stajemy przed wyborem rodzaju usługi jaki chcemy dodać. Do wyboru mamy: Domena lub Prefiks adresu URL.
Jakie są różnice?
Domena – pozwala na dodanie całej domeny do usługi, dzięki czemu narzędzie będzie zbierać informacje o stronie w jej wszystkich wersjach – z i bez www, z http i z https, z wszystkich subdomen. To bardzo przydatne, bo nie musimy dodawać strony w jej różnych konfiguracjach. Jednak aby podpiąć ten rodzaj usługi, musimy mieć dostęp do strefy DNS naszej domeny.
Prefiks adresu URL – ten rodzaj usługi pozwala na dodanie konkretnego adresu strony i narzędzie będzie zbierało informacje z tego konkretnego adresu. Np. wpisując https://mojastrona.pl narzędzie pokaże nam dane dla https://mojastrona.pl ale już nie dla http://mojastrona.pl czy https://www.mojastrona.pl. Musimy więc dodać różne rodzaje adresu i będą się one pokazywać jako osobne strony w narzędziu Google Search. Dużym plusem jest jednak to, że weryfikacja tej metody jest dużo prostsza, niż dodawanie rekordu do DNS.
Tutaj możecie zobaczyć różnice obu usług według pomocy google:
Co wybrać?
Jeśli macie dostęp do strefy DNS Waszej domeny i wiecie jak dodać do niej nowy rekord, to lepiej użyć usługi Domena. Będzie ona zbierać informacje o wszystkich wersjach adresu strony.
Jeśli nie macie dostępu do DNS lub nie chcecie w nich grzebać i wolicie wybrać dużo prostszą metodę weryfikacji – wybierzcie usługę Prefiks adresu URL.
W tym wpisie zajmiemy się tą prostszą metodą, która nie wymaga dodawania rekordu do DNSów.
Podpięcie Google Search – Prefiks adresu URL
Jeśli wybraliście tę usługę wpiszcie adres Waszej strony w odpowiednim polu i kliknijcie przycisk „Dalej”.
Weryfikacja za pomocą Google Analytics
Jeśli podpięliście wcześniej Google Analytics do Waszej strony (w jej kodzie znajduje się kod śledzenia GA) to sprawę macie załatwioną. 🙂 Google Search Console powiąże te obie usługi i automatycznie zweryfikuje własność. I to tyle, własnie podpięliście narzędzie Google Search Console. 🙂
Weryfikacja za pomocą pliku HTML
Jeśli nie macie podpiętych statystyk Google Analytics możecie skorzystać z weryfikacji za pomocą pliku HTML.
Z okienka weryfikacji kliknijcie w przycisk pobierania pliku HTML, a następnie wrzućcie go na serwer.
Aby to zrobić połączcie się z serwerem ftp np. poprzez program FileZilla i przejdźcie do głównego folderu Waszej strony (np. /public_html/moja-strona). W tym miejscu skopiujcie pobrany wcześniej plik HTML. Wróćcie do okienka weryfikacji i kliknijcie przycisk „Weryfikuj”. I gotowe, Google Search Console jest już podpięte do Waszej strony. 🙂
Usługa Prefiks adresu URL – ważne informacje
Tak jak pisałam wcześniej – usługa Prefiks adresu URL pozwala na dodanie konkretnego adresu strony i narzędzie będzie zbierało informacje z tego konkretnego adresu. Dlatego aby mieć pełen pogląd na Waszą stronę, warto dodać wszystkie kombinacje adresu strony do tej usługi. Po dodaniu jednego adresu przechodzimy znowu do menu „Dodaj usługę” i znów wybieramy Prefiks adresu URL tym razem dodając nowy adres. I tak z każdym kolejnym. Najlepiej dodać wszystkie kombinacje z http://, https://, http://www. oraz https://www. A jeśli macie jakieś subdomeny (np. https://subdomena.mojastrona.pl), je (oraz ich kombinacje) również musicie dodać osobno.
Gratulacje, właśnie podpięliśmy stronę do Google Search Console. Teraz możecie korzystać z wszystkich funkcji tego narzędzia. 🙂