Google Analytics to bardzo przydatne narzędzie do śledzenie przeróżnych statystyk na stronie. Możecie sprawdzić np. ilość wejść na stronę, dane geograficzne i demograficzne użytkowników, to z jakich urządzeń korzystają odwiedzający stronę, czy też to, skąd Wasi odbiorcy trafili na Waszą stronę internetową. To oczywiście tylko niektóre, podstawowe statystki, które możecie wyczytać z panelu Google Analytis, a możliwości jest dużo więcej. Dlatego warto mieć podpięte to narzędzie na swojej stronie i zbierać te dane od początku jej istnienia.
Jak podłączyć Google Analytics pod stronę www
Pokażę Wam krok po kroku jak możecie podpiąć Google Analytics pod swoją stronę internetową.
UWAGA! Poniższa instrukcja odnosi się do starej wersji Google Analytics – aktualnie konto zakłda się już w nowym panlu Google Analytics 4. Ścieżka jest bardzo podobna, ale screeny mogą zmylić 🙂
Kliknij tutaj aby przejść do zakładania konta w nowym panelu GA4.
Założenie konta Google Analtytics
Wchodzimy na stronę Google Analytics (musicie być zalogowani na swoje konto google). Jeśli nie korzystaliście wcześniej z tego narzędzia, pojawi się ekran powitalny, na którym klikamy przycisk „Utwórz bezpłatnie”.
Następnie tworzymy nowe konto dla strony – wpisujemy nazwę konta, wybieramy „co chcemy zmierzyć” – jeśli jest to strona internetowa zostawiamy zaznaczane pole „Sieć” – oraz podajemy nazwę, adres, kategorię strony i strefę czasową. W polu „URL witryny” wybierzcie odpowiedni początek adresu „http://” lub „https://” (zależnie od tego czy macie zainstalowany certyfikat SSL – a powinniście :)).
Po wypełnieniu wszystkich pól i kliknięciu przycisku „Utwórz” pojawią się warunki korzystania Google, które należy przeczytać oraz zaakceptować.
Założenie konta Google Analytics 4
Wchodzimy na stronę Google Analytics (musicie być zalogowani na swoje konto google lub założyć nowe). Jeśli nie korzystaliście wcześniej z tego narzędzia, pojawi się ekran powitalny, na którym klikamy przycisk „Rozpocznij pomiary”.
Następnie tworzymy nowe konto – wpisujemy nazwę konta, wybieramy kraj, wielkość firmy itp. Po wprowadzeniu danych i zatwierdzeniu przyciskiem, pojawią się zgody do zaakceptowania.
Po zaakceptowaniu zgód nasze konto zostanie założone 🙂 Teraz trzeba dodać usługę, którą chcemy mierzyć. W otwartym okienku wybieramy „Sieć”.
Wpisujemy adres strony i nazwę. Klikamy „Utwórz strumień”.
Na koniec wyskoczy nam okienko z identyfikatorem usługi. Nam potrzebny jest kod śledzenia, który znajdziecie zjeżdżając trochę niżej, do zakładki „Globalny tag witryny ….”.
Po kliknięciu w zakładkę rozwinie się okienko z kodem śledzenia – trzeba go umieścić na stronie. Jak? O tym niżej 🙂
Podpięcie kodu śledzenia
Pierwszy krok za nami – konto na Google Analytics mamy już utworzone 🙂 Teraz musimy wrzucić kod śledzenia na naszą stronę, tak aby powiązać ją z tym kontem.
Kod śledzenia znajdziecie tutaj (pokaże się on po założeniu konta).
Możemy to zrobić na kilka sposobów – przedstawię Wam trzy z nich – jeden bardzo prosty, który nie wymaga grzebania w kodzie, drugi trochę dla bardziej zaawansowanych oraz trzeci, który jest pomiędzy tymi dwoma. 😉
Podpięcie Google Analytics – Sposób bardzo prosty
Za pomocą wtyczki (dla użytkowników WordPressa), bez grzebania w kodzie.
Logujemy się do panelu WordPressa swojej strony. Z menu głównego wybieramy Wtyczki > Dodaj nową, w wyszukiwarce wpisujemy „Google Analytics” i wybieramy wtyczkę o nazwie „Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights”.
Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki pojawi się jej ekran powitalny. Klikamy na przycisk „Launch the Wizard!”, aby przejść do jej konfiguracji.
W pierwszym kroku konfiguratora wybieramy kategorię strony. Następnie przechodzimy do kroku połączenia wtyczki z Google Analytics – klikamy przycisk „Connect MonsterInsights”. Potwierdzamy pozwolenie dostępu do konta i wybieramy do jakiej strony chcemy podpiąć naszą wtyczkę i klikamy „Complete Connection”.
W następnych krokach konfiguratora możemy zmienić niektóre ustawiania (można zostawić domyślne). Przechodzimy przez kolejne kroki i na końcu klikamy „Finish Setup & Exit Wizard”.
Udało się 🙂 Właśnie podpięliśmy Google Analytics pod stronę 🙂
Teraz wchodząc z menu głównego w Insights > Raporty będziemy mogli zobaczyć podstawowe statystyki z poziomu WordPressa. Całą resztę możemy oczywiście zobaczyć w panelu Google Analytics.
Jakie są plusy tej metody? Po pierwsze jest ona bardzo prosta, nie trzeba grzebać w kodzie strony aby dodać kod śledzenia. Po drugie niektóre statystki są widoczne w samym WordPressie, nie trzeba przechodzić specjalnie do Google Analytics. A minusy? Instalujemy kolejną wtyczkę, która może obciążyć naszą stronę.
Sposób drugi – dodanie kodu śledzenia do kodu strony
Sposób dla bardziej zaawansowanych.
Po założeniu konta Google Analytics w ustawieniach pokazał się nam kod śledzenia, który trzeba umieścić w kodzie strony, aby powiązać ją z naszym kontem GA.
W tym sposobie potrzebne są Wam dwie rzeczy – dostęp do serwera ftp oraz zainstalowany motyw potomny (child theme) na Waszej stronie. Jeśli dokonacie jakichkolwiek zmian w kodzie motywu głównego, to przy aktualizacji motywu, te zmiany niestety znikną, dlatego zawsze warto mieć zainstalowany motyw potomny.
Jeśli spełniacie obydwa warunki, możemy zabrać się za dodanie kodu śledzenia. 🙂 Logujemy się do naszego serwera ftp – możecie zrobić to przez specjalny program (ja polecam program FileZilla). Na serwerze wchodzicie w ścieżkę /public_html/folder-waszej-strony/wp-content/themes i do folderu głównego motywu. W tym folderze wyszukujecie plik header.php i kopiujecie go na swój dysk.
Teraz musimy dodać kod śledzący do tego pliku. Otwieramy go np. za pomocą zwykłego notatnika. Wyszukujemy zamykający tag </head> i zaraz PRZED nim wklejamy nasz kod śledzący, skopiowany z Google Analytics. Nasz plik powinien wyglądać mniej więcej tak:
Zapisujemy plik i wracamy do naszego serwera. Wchodzimy teraz w folder motywu potomnego (/public_html/folder-waszej-strony/wp-content/themes/nazwa-motywu-potomnego) i tutaj kopiujemy zmodyfikowany plik header.php.
Uf, gotowe 🙂 Nasz kod śledzący jest już w kodzie naszej strony, a ona w ten sposób jest już podpięta z kontem Google Analytics. 🙂
Sposób trzeci – dodanie kodu śledzenia za pomocą wtyczki
Dodanie kodu śledzenia bez grzebania w kodzie strony, za pomocą prostej wtyczki (tak wiem, to kolejna wtyczka, którą trzeba zainstalować, ale jest ona duuużo prostsza i nie zajmuje tyle, co posiadająca masę opcji wtyczka MonsterInsights z pierwszego sposobu).
W WordPressie wchodzimy z menu głównego w Wtyczki > Dodaj nową w wyszukiwarce wpisujemy „Head” i wybieramy wtyczkę Head & Footer Code – ta wtyczka pozwala na dodawanie kodu do strony, bez potrzeby faktycznego wchodzenia w jej kod. 🙂 Instalujemy ją i włączamy.
Przechodzimy do ustawień wtyczki – wybieramy w menu głównym Narzędzia > Head & Footer Code.
W ustawieniach interesuje nas pole HEAD Code (pod nim znajdziecie informacje, że kod pojawi się przed zamykającym znacznikiem </head>, czyli tam, gdzie ma znaleźć się nasz kod śledzenia). W pole tekstowe wklejamy nasz kod śledzenia z Google Analytics i klikamy przycisk „Zapisz zmiany” na samym dole.
I już, gotowe 🙂 Kod śledzenia jest już w kodzie strony, a ona podpięta jest do Google Analytics. 🙂
Jak sprawdzić czy kod Google Analytics został dobrze podpięty
Jakikolwiek sposób dodania kodu wybierzecie, warto sprawdzić czy został od dobrze podpięty.
Po dodaniu kodu otwórzcie w przeglądarce prywatne okno i wejdźcie na swoją stronę. W normalnym oknie wejdźcie w swój panel Google Analytics i przejdźcie do statystyk Czas rzeczywisty > Przegląd. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, pojawi się tutaj liczba 1, oznaczająca, że właśnie jesteście na stronie. 🙂
Gratulację, właśnie podpięliśmy Google Analytics do naszej strony internetowej. Teraz możecie sprawdzać różnego rodzaju statystki przez stronę GA. 🙂
Witam, a jak zrobić gdy ma się dwie strony i jedna już zbiera dane analitiks i chce się dodać drugą witrynę. Tworzy się nowe tak zwane konto w analityk, nową usługę czy jeszcze coś innego?
Witam, dokładnie, trzeba założyć nowe konto Google Analytics – po wejściu w panel GA z menu po lewej trzeba wybrać „Administracja” i na górze niebieski przycisk „Utwórz konto” i dalej tak jak we wpisie. Zostanie stworzony nowy kod śledzenia, który trzeba wkleić na drugiej stronie. Statystyki obu stron będzie można podglądać z tego samego konta google (tego samego maila) wybierając konto GA z górnego menu 🙂
Mam nadzieję, że wszystko jasne 🙂 Powodzenia!
Dziękuję! Zabierałam się za to jak pies za jeża, a poszło raz dwa :*
Super! Cieszę się, że sprawnie poszło 🙂