fbpx

Od czego zależy prędkość strony www

Chyba nikt nie lubi stron, które ładują się całe wieki. Odbiorcy naszej strony mogą się szybko zniecierpliwić i po prostu z niej wyjść, a tego na pewno nie chcemy 🙂 Dzisiaj kilka wskazówek na temat prędkości strony i od czego ona właściwie zależy.

Czemu ważne jest aby strona ładowała się szybko?

Tak jak wspomniałam wyżej (i jest to chyba najbardziej oczywisty powód) najważniejsi są nasi odbiorcy. Kiedy przeglądający stronę musi długo czekać na jej załadowanie może z niej szybko wyjść, co zwiększa tzw. bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Choć jego wysoki wynik wcale nie musi oznaczać czegoś złego (wszystko zależy od zawartości i typu naszej strony), to jednak chcemy naszego potencjalnego klienta zatrzymać na stronie jak najdłużej.

A to zaś jest związane z kolejnym ważnym czynnikiem, czyli konwersją. Konwersja to stosunek ilości wejść na stronę do ilości wykonanych na niej działań. Ten współczynnik oczywiście również zależy od typu naszej strony. Np. w sklepie internetowym, gdzie naszym celem jest sprzedaż produktu, będzie dla nas ważna jak najwyższa konwersja. Współcznnik ten również zależy od prędkości strony, bo zniecierpliwiony przeglądający może wyjść ze strony nie wykonując żadnego działania.

Prędkość strony wpływa również na jej SEO. Google jako jeden z wielu czynników, które wpływają na pozycję strony w przeglądarce, używa właśnie prędkości ładowania strony.

Jak sprawdzić prędkość strony?

Skoro już wiemy, czemu prędkość ładowania naszej strony jest taka ważna, to warto teraz sprawdzić jak szybko ładuje się nasza strona.

Możemy to zrobić używając internetowych narzędzi do pomiarów prędkości stron, np:

W każdym z tych narzędzi wystarczy wpisać adres swojej strony i poczekać na wyniki. Pokażą one między innymi czas ładowania strony, punktację (według danego narzędzia), listę rzeczy, które można poprawić.

Jak sprawdzić prędkość strony internetowej

Sprawdzając swoją stronę zwróćcie uwagę na:

  • urządzenie na jakim sprawdzana jest strona. Np. PageSpeed Insights pokazuje wyniki dla strony na urządzeniu mobilnym oraz na większych urządzeniach (desktop).
  • lokalizację serwera, który testuje stronę. Im bliżej lokalizacji, z której Twoi użytkownicy będą przeglądać stronę, tym wynik będzie bardziej prawdopodobny.
  • prędkość połączenia internetowego – nie trudno otrzymać przyzwoity wynik przy szybkim internecie, ale co jeśli ktoś przegląda stronę przez wolniejsze łącze?

Co to znaczy szybka strona internetowa?

No dobrze, mamy wyniki, ale co to właściwie znaczy? Jak szybko powinna się ładować strona?

Patrząc na raporty z powyższych narzędzi, powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na czas ładowania strony. To jest najważniejszy czynnik, który jest faktycznie zauważalny dla odbiorcy. Wszelkie numerki i punktacje są po to, aby zobaczyć co jeszcze ewentualnie możemy poprawić. Jednak nie warto walczyć tutaj o 100% (przeważnie jest to baardzo ciężkie do osiagnięcia), ale skupić się właśnie na czasie ładowania, który wpłynie na odbiór naszej strony.

Czas ładowania strony przeważnie podzielony jest na kilka różnych wyników:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – czyli ile czasu zajmuje wczytanie największego elementu na podstronie, na obszarze, który widzi użytkownik. Dobry wynik LCP to 2,5 sekundy i mniej.
  • First Contentful Paint – to czas wczytania pierwszego ważnego elementu na stronie – obrazka lub bloku tekstu, z którego użytkownik może się czegoś dowiedzieć. Dobry wynik to 1 sekunda i mniej.
  • Total Blocking Time (TBT) – to czas, podczas którego strona ładuje skrypty, a użytkownik nie może w tym czasie wykonać żadnej czynności. Dobry wynik to 300 ms i mniej.
  • First Input Delay (FID) – czyli ile czasu po wykonaniu przez użytkownika jakiejś akcji (np. przyciśnięcia przycisku na stronie), przeglądarka zacznie przetwarzać dane żądnie. Dobry wynik to 100ms i mniej.
  • Fully Loaded Time – czyli całkowity czas załadowania strony. Ogólnie mówiąc (bo zależy to oczywiście od typu i objętości strony), dobry czas ładowania strony to 2-4 sekundy, dla sklepów 4 sekundy (niektóre źródła podają nawet do 7) .

Oczywiście i tutaj nie możemy dać się zwariować. 🙂 Warto powalczyć o lepsze wyniki, ale niestety nie zawsze jest to możliwe. Jeśli nie możemy już nic zrobić, aby polepszyć prędkość ładownia naszej strony, sprawdźmy chociaż, czy nasza konkurencja ma stronę o dłuższym czasie ładowania.

Szybka strona - czyli jaka?

Od czego zależy prędkość strony internetowej

Sprawdziliśmy już jak szybko ładuje się nasza strona i do jakiego wyniku dążyć, czas na przedstawienie najważniejszych czynników, które wpływają na szybkość ładowania strony.

Hosting

Wybór hostingu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na prędkość strony, a niestety często bagatelizowany.

Szybki hosting sprawi, że pliki będą szybciej ściągane, a co za tym idzie, szybciej trafią do odbiorcy. Jeśli hosting jest wolny, to najprawdopodobniej strona będzie ładować się wolno, mimo różnych prób jej ulepszenia.

Specjalne, dedykowane serwery na pewno będą dobrą opcją, ale dla większości zwykłych stron z mniejszym budżetem lepszym rozwiązaniem będzie po prostu hosting.

Przy jego wyborze warto sprawdzić gdzie znajdują się serwery – im bliżej lokalizacji, w której znajdują się potencjalni użytkownicy strony, tym lepiej. Odległość z jakiej ściągane są pliki strony wpływa na prędkośc ich ściągania. Warto również zwrócić uwagę na to, czy serwer pozwala na zaktualizowanie wersji PHP do najnowszej wersji (ważne dla WordPressa) oraz czy posiada darmowy certyfikat SSL.

Tutaj znajdziecie testy popularnych polskich hostingów pod względem prędkości: test 1, test 2.

W powyższych testach najlepiej wypadł hosting na lh.pl, którego sama używam i polecam. 🙂 Z kodem LH-20-31175 otrzymacie zniżkę 20%.

Ilość kodu HTML, CSS i JavaScript

Im więcej kodu i skryptów oraz im więcej plików do pobrania tym wolniejsza strona. Zwykła strona statyczna (sam html, css, js) prawdopodobnie będzie szybsza od strony postawionej na WordPressie. Cały system WordPress ma wiele różnych funkcji, które muszą zsotać wczytane, przez co mogą spowolnić stronę. Do tego dochodzi motyw, który również może być przeładowany niepotrzebnym kodem (o motywch za chwilę).

Oczywiście jeśli potrzebujemy systemu CMS, to wcale nie trzeba z niego rezygnować. Większość rzeczy da się zoptymalizwoać tak, aby strona miałą dobre wyniki. Jednak trzeba mieć z tyłu głowy to, że jednak całkiem sporo tego kodu musi zostać tak czy siak załadowane.

Motyw WordPress

Wybór motywu może mieć duże znaczenie dla prędkości strony. Motywy są tak budowane, aby miały jak najwięcej funkcjonalności – tak aby kupujący mógł sobie w tych funkcjach przebierać. Ale czy faktycznie będziemy z nich wszystkich korzystać?

Jeśli tworzymy prostą stronę dla naszej firmy, lepiej nie wybierać wielkich motywów-kombajnów, które potrafią zamulić stronę ilością kodu i skryptów.

Wtyczki

Wtyczki do WordPressa, a właściwie ich ilość i jakość. Najlepiej wybierać sprawdzone wtyczki i tylko takie, które są nam na prawdę potrzebne. Dodatkowe wtyczki to znów dodatkowa ilość kodu do wczytania.

Obrazki

Im większy (i cięższy) obrazek, tym dłużej będzie się ładował – to raczej oczywiste. 🙂 Warto zadbać o odpowiedni rozmiar i optymalizację wrzucanych na stronę zdjęć. Więcej o optymzalizacji obrazków na stronie przeczytasz w tym wpisie.

Fonty

Niby taka mała rzecz, a jednak ma spory wpływ na prędkość strony. Warto przemyśleć, czy potrzebne nam różne fonty na stronie (każdy z nich to dodatkowy plik i kod do wczytania) oraz czy musimy ściągać wszystkie style danego fontu – najlepiej wgrywać tyle te, których faktycznie używamy i nie obciążać strony dodatkowymi zapytaniami do serwera.

Dodatki

Czyli wszystkie bajery, które mamy na stronie. Dobrym przykładem będzie tutaj slajder – jego obecność na stronie pewnie będzie wymagała dodatkowej wtyczki, a co za tym idzie dodatkowych plików i kodu do ściągnięcia oraz trochę skryptów. Warto zastanowić się, czy slajder czy też inne ciężkie dodatki są na pewno potrzebne na naszej stronie.


Mam nadzieję, że ten wpis rozwiał trochę wątpliwości na temat prędkości strony. 🙂 Już wkrótce kilka wskazówek o tym, jak polepszyć szybkość ładowania strony w WordPressie.

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz